Závislost

Všeho moc škodí. Nadměrné hraní se snadno změní v závislost

Závislost na videohrách se v posledních letech stává celospolečenským problémem zejména u mladších generací. Vysoké finanční výhry na velkých e-sportových turnajích motivují hráče z celého světa trávit u počítače enormní množství času, které věnují zlepšování v jejich oblíbených hrách. Množí se však tragické případy, kdy takto dlouhý trénink způsobí u hráče selhání organismu, které mnohdy končí až smrtí. Nadační fond IT People a Mironet se rozhodly pustit do boje s touto situací a chtějí podporovat jen příležitostné hraní pro zábavu.

Závislost na hraní je porucha

Světová zdravotnická organizace (WHO) již definovala závislost na videohrách jako „Herní poruchu.“ Příznakem je dále zvýšená priorita této činnosti, kvůli které závislý často upřednostní hraní před běžnými denními činnostmi. Posledním projevem je podle definice pokračování či eskalace činnosti navzdory okolnostem i negativním dopadům. Tato fáze může ohrozit činnosti nezbytné pro kvalitní žití, sociální, emocionální i rodinné vazby. Závislost na počítačových hrách již zkoumají také jiné zdravotnické organizace, například Americká psychiatrická asociace (APA).

Celosvětový problém

Závislost na videohrách se již projevuje po celém světě a různé země na tuto hrozbu pro společnost reagují s různou intenzitou. Podle zahraničních zpráv například Britové závislí na videohrách hledají pomoc ve specializovaných zdravotnických zařízeních v Nizozemsku, protože britské zázemí nedostačuje jak počtem zařízení, tak jejich kvalitou. V Jižní Koreji dokonce vznikly odvykací tábory pro lidi závislé na videohrách a jiných interaktivních zábavních prostředcích.

Množí se případy úmrtí při hraní

Jako každá závislost, i závislost na videohrách může být pro člověka smrtelně nebezpečná. Bohužel po celém světě existují případy lidí, kteří hráli videohry doslova až do své smrti. Světová zpravodajství například obletěl případ muže z Taiwanu, který po 10 hodinách nepřetržitého hraní her v internetové kavárně umřel přímo u počítače. Další hráč z Taiwanu skonal po hraní 3 dny v kuse. Známé jsou také extrémní případy. Ruský mladík nepřežil videoherní maraton trvající 22 dní. Z Číny je dokonce znám případ hráče, který zemřel po herní seanci, která jen s minimálními přestávkami trvala celých 27 dnů.

Boj proti závislosti zábavnou formou

Zakladatelé iniciativy Hráč České republiky si nepřejí, aby jinak neškodná a mnohdy i prospěšná zábava způsobovala utrpení. Všeho moc škodí, všeho je třeba s mírou. Tomu odpovídá také organizace turnajů, do kterých se mohou zapojovat pouze amatérští hráči. Soutěže iniciativy Hráč České republiky se snaží předcházet tomu, aby se na ně hráči připravovali. Turnaje se nespecializují na jedinou hru, dokonce ani na jediný žánr. Soutěžit se tedy může v čemkoliv. Může se jednat o střílečku, strategickou hru, závody nebo třeba taneční hru. Hrát se může na jakýchkoli zařízeních, která hraní umožňují. Žádný z výše zmíněných detailů se navíc soutěžící nedozví, dokud turnaj nezačne. Soutěžící tedy před účastí v turnaji nemusí věnovat větší množství času přípravě, protože až do začátku turnaje nevědí, na co se mají připravit.